WAYANG
Wayang punika salah satunggaling
kabudayan ingkang dumadi saking wewayangan
ingkang
sinungging, wayang wiwit wonten ing samadyaning
jagad tiyang Jawi udakawis abad kaping-11 rikala
jaman Prabu Airlangga kados ingkang sinerat salebeting kakawin Arjuna Wiwaha, pada 59 ingkang
suraosipun salebeting basa Kawi (Jawi Kina)
mekaten ;
"Hanonton ringgit manangis asekel muda hidepan huwus wruh wruh towin jan walulang inukir molah angucap hatur
ning wang tresnèng wisaya malaha tan
wihikana ri tatwan
jan maya sahananing bhawa siluman".
Tegesipun ;
"Mirsani ringgit ngantos nangis, bombong sarta kingkin manahipun,
sanajan sampun wikan bilih kang
dinulu namung lulang sinunggingan manungsa
lan
kados saged tata jalma, ingkang mirsani wayang (ringgit) kados déné tiyang ingkang kataman hardaning kanepson satemah kesupèn, lan
boten nginten bilih sedaya kalawau namung wewayangan ingkang maya."
Mula bukanipun wonten wayang ngantos dinten punika taksih kirang terwaca awit kathahipun
sarjana-sarjana mancanagri
ingkang
ngawontenaken
panalitèn bab asal-usulipun
wayang
satemah
kathah pemanggih antawisipun kadosta ing ngandhap punika ;
1. Golonganipun sarjana ingkang ngendikaaken bilih wayang punika asalipun saking hindustan,
pranyatan punika dipunjalari kaliyan wontenipun tetembungan Sansekerta Cyanatk (Chayanataka) ingkang tegesipun wewayangan ingkang kinanthi dolanan. Pramila saking punika
lajeng sarjana manca kadosta; Krom, Pischel, Poensen lan Ras,
ngendikaaken bilih wayang
punika asal-usulipun saking tanah India.
2. Golonganipun sarjana ingkang ngendikaaken bilih wayang punika asalipun saking Tiongkok,
pranyatan punika dipunjalari kaliyan wontenipun tetembungan Ying-hé ingkang mengku teges
wewayangan mawi dolanan, ugi wonten tetembungan malih bilih wayang punika saking tetembungan
basa Cina wayaah, basa Mandarin woying lan basa Kanton woyong. Pramila saking punika Gosling lan Kwee Kek Beng nggadhahi
pemanggih bilih wayang asalipun saking Tiongkok.
3. Golonganipun sarjana manca ingkang
ngendikaaken bilih wayang punika asli
saking tanah Jawa, pranyatan punika dipunjalari maneka warna sebab antawisipun
sejarah kasusastran Jawi ingkang sampun sepuh yuswanipun, ugi
wontenipun tatacara tiyang Jawi kina ingkang pitados
kaliyan roh arwahipun para luhur lajeng dipunsembah kanthi ndamel wewayanganipun. Wondéné
sarjana manca ingkang nggadhahi pemanggih mekaten kadosta Brandes, Hazeu, Rentse, Kats lan Kruyt.
Saking pemanggih tigang perkawis ing nginggil mracihnani bilih wayang punika boten namung
dipunmangertosi lan sinaoni déning tiyang Jawi kèmawon malah kepara para sarjana manca kathah ingkang kepéncut nyinaoni bab punika. Wayang punika wiwit saking dipunwontenaken
ngantos dumugi dinten punika sampun kathah ingkang dipunowahi. Wondéné
cak-cakanipun wayang kados ing ngandhap
punika;
1. Jaman Mataram kina, Kediri, wandanipun wayang taksih arupi gambar ingkang sinungging ing
lulang,
wondéné cariyosipun mendhet
cariyos
saking lampahan-lampahan para pepundhèn lan leluhur tiyang Jawi.
2. Jaman Majapahit, wandanipun wayang taksih sami kaliyan jaman Mataram punapadéné
Kediri namung
sampun
langkung
pepak
gegambaranipun,
cariyosipun kathah
mendhet saking lampahan Panji.
3. Jaman Demak, wandanipun wayang sampun dipunukir kadosdéné wayang-wayang jaman sakpunika. Ingkang dipunwiwiti déning para wali.
4. Jaman
Mataram Islam,
Kartasura,
Surakarta
lan Ngayogyakarta,
wandanipun wayang sampun pepak kados ingkang saged dipunpirsani ngantos dumugi sakpunika.
Saklajengipun jinising wayang lan lampahan ingkang ginelar wonten pagelaran wayang ;
1.
Wayang beber, wujudipun lulang ingkang sinungging, mendhet lampahan cariyos Panji.
2. Wayang purwa, wujudipun
lulang
ingkang
sinungging
lan inukiran,
mendhet lampahan cariyos Mahãbhãrata lan Rãmãyana.
3. Wayang
madya,
wujudipun lulang ingkang sinungging
lan
inukiran,
mendhet lampahan cariyos Jaman Jayabaya,
Gendrayana, Yudhayana.
4. Wayang golèk, wujudipun saking kajeng ingkang inukiran, mendhet
lampahan cariyos mènak menawi ing Jawi lan Mahãbhãrata menawi ing tanah Pasundan.
5. Wayang kancil, wujudipun lulang ingkang sinungging lan inukiran mawi gegambaran sato kéwan. Mendhet lampahan cariyos para kéwan.
Saking jinising wayang
ingkang sinebut ing nginggil kalawau namung
wayang purwa ingkang
kathah dipungandrungi déning tiyang Jawi,
wayang
punika mendhet lampahan saking
babon
Mahabharat lan Rãmãyana ingkang sampun rinoncé déning para Pujangga Jawi satemah wonten bèntenipun kaliyan babon aslinipun ingkang saking India. Awit wayang punika rumiyin minangka salah satunggaling sarana dakwah para wali, pramila sarining cariyos India ingkang taksih mambet kaliyan Hindu
dipunkirangi sekedhik
mbaka
sekedhik ngantos boten ketingal
Hindunipun.
Babon aslinipun
ingkang saking India punika winastan kitab Mahãbhãrata lan Rãmãyana, Mahãbhãrata punika salah
satunggaling kitab suci tumrap tiyang Hindu India ingkang
isinipun nyariosaken gumelaring jagad wangsa
Bhãrata ingkang dipunwastani pandava lan kaurava ugi nyariosaken gumelaring perang ageng Bhãrata Yuddha (utawi perangipun darah Bhãrata) wonten ing cariyos punika kawontenanipun perang boten namung dipunjalari rebatan
negari namung ugi minangka pralambang tedhakipun avatar Wisnu minangka
Khrisna ingkang nedya nggulung
kamurkan saha kliliping jagad lumantar Arjuna lan para Pandawa, Mahãbhãrata punika ugi sinebut Asthadaça parva awit wujudipun wonten wolulas bab, saking wolulas
bab punika namung wolung parwa ingkang ngantos wekdal punika pinanggih sinungging mawi sastra
Jawi kina antawisipun wolung parwa punika;
1. Ãdiparwa, nyariosaken
yajna sarpa (ngurbanaken sekabèhing naga saklumahing
jagad)
déning
Raja Janaméjaya putranipun Prabu Parikesit buyutipun Arjuna. lan asal usulipun
Pandhawa – Kurawa ngantos
dumugi dhaupipun Arjuna kaliyan Sembadra.
2. Wirãtaparwa, nyariosaken lelampahanipun para Pandhawa
ing
nagri Wirata
3.
Udyogaparwa, nyariosaken lampahan kresna duta.
4. Bhiçmaparwa, nyariosaken jumenengipun resi Bhisma minangka sénapati
perang Kurawa
lan
Bhagawad Gita sarta perang ageng Bhãrata Yuddha.
5. Ãśramawãsaparwa, nyariosaken lampahan saksampunipun
perang Bhãrata Yuddha ingkang
dipunmenangaken para Pandhawa.
6.
Mosalaparwa, nyariosaken lampahan sirnaning bangsa Yadu kawulanipun prabu Kresna.
7.
Prasthanikãparwa, nyariosaken jumenenganipun Parikesit minangka ratu ing nagri Astina.
8. Swargarohanaparwa, nyariosaken
sédanipun
para Pandhawa lan
kawontenanipun ing
Jaman kelanggengan
Mekaten ugi Rãmãyana, menawi salebeting Mahãbhãrata Wisnu tedhak ing ngalam
donya minangka
Khrisna salebeting Rãmãyana Wisnu tedhak ing donya minangka
Rãmã ingkang kagungan jejibahan nggulung angkara murkanipun Rahwana ratu ing Aléngka. Kitab Rãmãyana wonten pitung
kandha (bab) antawisipun;
1.
Balakãnda, nyariosaken lelampahanipun prabu Dasarata.
2. Ayodhyakãnda, nyariosaken lelampahan alitipun Rãmã ngantos sayembara Sintha lan dhaupipun Rãmã kaliyan Sintha.
3. Aranyakãnda, nyariosaken lelampahan Rãmã, Sintha, lan Laksmana ing madyaning wana,
lan
cariyos Rahwana nyulik Sintha.
4.
Kiskhindhyakãnda, nyariosaken lelampahanipun Subali lan Sugriwa.
5.
Sundarakãnda, nyariosaken lampahan Rãmã tambak lan cariyos
Anoman obong.
6.
Yuddhakãnda, nyariosaken lampahan perang antawisipun Rãmã lan Rahwana (Dasamuka).
7.
Uttarakãnda, nyariosaken lampahan saksampunipun perang lan cariyos Sintha obong.
Punika warnanipun
kitab kalih ingkang dados babon lampahan ringgit ing pagelaran wayang purwa Jawi, nanging sinaosa babonipun punika cariyos saking kitab kekalih sampun dipun entha lan
ronce miturut raos Jawi ingkang sampun salin rasuk agama rasul inggih punika Islam ingkang dinakwah
déning para wali sanga saking kasultanan Demak Bintara.
Wondene urut-urutanipun cariyos punika ngantos
dados pakem ing pagelaran wayang purwa;
MAHÃBHÃRATA RÃMÃYANA
8 parwa ingkang sinebut ing nginggil
Kakawin Ramayana
Serat Bratayudha
Serat Pustaka Raja Purwa
Serat Rama Jarwa
PAKEM PEDHALANGAN RINGGIT PURWA
Ubarampé salebeting pagelaran wayang purwa punika wigatos sanget awit lumantar punika
wayang utawi ringgit saged dipunbabar lan tingali, wondéné ubarampénipun antawisipun;
1.
Layar/Geber
Kelir kadamel saking bahan tekstil warni pethak
pinalipit warni abrit utawi cemeng. panjangipun 12 mèter.
wiyaripun 1.5 – 2 mèter.
2.
Bléncong
suluh (cara kinanipun) deles kapuk lenga klentik. Nanging sakpunika blèncong dipungantos
mawi lampu bolam (
200 W ).
3.
Wayang / ringgit wacucal
Piranti baken
ingkang
kadamel
saking lulang titatah
lan sinungging
utawi ginambar manut
lakonipun.
4.
Cempurit piranti ingkang kangge nggapit wayang kadamel saking sungu kebo.
5.
Simpingan kiwa lan tengen
Wayang ingkang tinancepaken ing gedebog
jèjèr - jèjèr minangka
paès. Ingkang siring tengen
Brataséna (wayang ageng ) ngantos dumugi satriyan ( wayang ingkang alit ). Ingkang siring kiwa Buta Raton
ngantos dumugi wayang alitan.
6.
Kothak wadhah wayang
Kothak kadamel saking kajeng ;
Panjang : 190 cm / 170 cm Wiyar : 85 cm / 85 cm
Kandel : 12- 15 cm /12 cm
7.
Cempala asta (
saka kayu )
kajeng binubut endah panjang udakawis 1,25 jengkal ( kilan ), ginanipun kanggé ndhodhog
kothak paring sasmitha tumrapipun para niyaga.
8.
Cempala suku
Wesi gligèn binubut éndah panjang 1/2 kilan ( jengkal ) jinepit ing jempol suku kanggé nuthuk
keprak.
9.
Keprak (
saking wesi )
10.
Niyaga lan Pesindhèn
Tukang nabuh gamelan
cacahipun wonten 12
–
15
tiyang
utawi langkung ndhèrèk kabetahanipun.
Pesindhèn / waranggana ingkang nglaras tetembangan.
11.
Gamelan
Gamelan ugi dipunwastani gangsa, punika piranti ingkang kanggé ngiring lampahanipun ringgit.
Wondéné gamelan punika wonten kalih warnanipun;
a. Gamelan Sléndro
b. Gamelan Pélog
1.
Ricikan Gamelan baku ( kedah wonten )
⇒ Kendhang :
|
⇒ Gambang
⇒ Slenthem
⇒ Demung lan saron sarta peking
⇒ Bonang barung
|
⇒ Kempul lan gong
2. Ricikan tambahan
⇒ Suling
|
Wayang purwa Jawi, ingkang mendhet lampahan cariyos saking babon kitab Mãhabhãrata lan Rãmãyana Sansekerta India, nanging wiwit bedhahipun kraton Majapait lan adeging kraton Demak,
cariyos Mãhabhãrata lan Rãmãyana punika sampun dipunéntha malih déning para Wali lan pujangga Jawi satemah dados cariyos Mãhabhãrata
lan Rãmãyana versi Jawa ingkang sampun bènten kaliyan versi aslinipun ingkang saking India, awit wayang kanthi cariyos Mãhabhãrata lan Rãmãyana punika
kadamel dakwah Islam déning para Wali ing Tanah Jawa. Ing ngandap punika sarasilahipun Pandawa lan Kurawa manut versi India lan versi Jawa ;
SARASILAH KAURAVA lan PANDAVA (INDIA)
Puru
Dushamanta
YADAVA BHARATA
Hasti
Kuru
Gangga + Santanu + Satyavati + Parashara
Bhishma Chitrangada Vyasa
Ambika + Vichitravirya + Ambalika
(Vyasa)
Vasudéva Kunti………………………………………….Kunti + Pandu + Madri
Gandhari + Dhritarashtra
Balarama Krishna Subhadra
Kaurava Yudhisthira Bhima Arjuna Nakula
Sahadéva
(Duryodhana & 99 rayinipun)
Abhimanyu
Pariksit
Bangsa Yadava musnah Janamejaya
SARASILAH KURAWA LAN PANDAWA (JAWA)
Bathara Guru
Brama Wisnu
Bremani……………..+………………Déwi
Srihunon
Basurata (Wirata)
Parikenan Basupati
Manumayasa
Sekutrem Basukesthi
Sakri Basukiswara
Parasara……………….…+………………………Durgandini Durgandana
Ambika….+…… Abiyasa (Kresna Dwipayana)…..+…..Ambalika
Drestrarastra…+…Gandari Kunti...+... Pandu…………………..+…………….Madrim
Kurawa Pandawa
(Duryodhana lan 99 rayinipun)
Yudistira Werkudara Arjuna Nakula Sadéwa
Abimanyu
Parikesit
Janamejaya
Pustaka :
Carita, Dwijo P, 2000. Ringkasan Pengetahuan Wayang. Solo : Penerbit Cendrawasih.
Marwanto & Moehanto, Budhy. R, 2000. Apresiasi Wayang. Surakarta : Cendrawasih.
Purwaka, W.Dkk. Tanpa Tahun. Sekar Rinonce ; Kawruh Basa Jawa. Surakarta CV. Cendrawasih.
Sujamto, 1992. Wayang dan Budaya Jawa. Dahara Prize. Semarang : Effhar Offset.
Susilo, Bambang.Dkk, 1994. Senang Wayang 1. Semarang : Media Wiyata.
Zoetmulder, P.J. 1994. Kalangwan : Sastra Jawa Kuno Selayang Pandang. Penerjemah, Dick Hartoko. – Cet. 3. – Jakarta : Djambatan.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar